Poprawne ćwiczenia na wzmacnianie mięśni dna macicy

Mięśnie dna macicy odpowiadają za trzymanie moczu. Pod wpływem wielu czynników ulegają one osłabieniu, a wówczas to często dochodzi np. do niekontrolowanych wycieków moczu. Na szczęście problem ten pomaga rozwiązać właściwa aktywność fizyczna kobiet. W jaki sposób wykonywać poprawnie ćwiczenia mięśni dna macicy? Gdy wiedza na ten temat jest niewystarczająca, to wówczas z fachową pomocą przychodzi fizjoterapeutka uroginekologiczna Wrocław.

Problem z nietrzymaniem moczu a wzmacnianie mięśni dna macicy

Obecnie mnóstwo kobiet boryka się z osłabieniem mięśni macicy, zwanych też powszechnie mięśniami Kegla. Stan ten objawia się nie tylko mimowolnym oddawaniem moczu, lecz także dolegliwościami bólowymi w obrębie krocza lub miednicy. Problem ten występuje bardzo często u kobiet po porodzie oraz w starszym wieku. Nawet kichnięcie czy gwałtowny śmiech mogą być przyczyną popuszczenia moczu. W takiej sytuacji potrafi pomóc doświadczonyfizjoterapeuta trener personalny zlecając takie ćwiczenia, które pomogą uporać się z tym problemem. Bardzo ważne jest, aby podczas ich wykonywania nie popełniać błędów. Kluczem do odniesienia sukcesu jest prawidłowa identyfikacja mięśni Kegla. Najłatwiej można to zrobić podczas oddawania moczu. Wystarczy napiąć mięśnie w tak, aby strumień moczu się zatrzymał. Jest to możliwe właśnie dzięki mięśniom kegla. Gdy potrafimy poprawnie napinać mięśnie dla miednicy, to wówczas możemy przystąpić do wykonywania ćwiczeń.

Jakie wykonywać ćwiczenia na wzmacnianie mięśni dna miednicy

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie kegla potrafią być w pełni skuteczne tylko wtedy, gdy są wykonywane regularnie. W zależności od stadium choroby pierwsze efekty pojawiają się po upływie około sześciu tygodni. Podczas wykonywania ćwiczeń trzeba pamiętać o tym, aby:

  • skupić się tylko i wyłącznie na mięśniach dna miednicy
  • podczas treningu nie napinać mięśni brzucha, pośladków oraz ud
  • nie wstrzymywać oddechu
  • starać się oddychać powoli oraz spokojnie

Jednym z ćwiczeń mięśni dna macicy jest naprzemienne unoszenie rąk oraz nóg. W celu ich wykonania należy przyjąć pozycję w klęku podpartym. Dłonie powinny się znajdować bezpośrednio pod barkami. Wykonywanie ćwiczeń polega na jednoczesnym unoszeniu lewej ręki oraz prawej nogi. Później, po powrocie do pozycji wyjściowej należy unieść prawą rękę oraz lewą nogę. Ćwiczenia te należy powtarzać dziesięć.

Kolejnym, ważnym ćwiczeniem jest unoszenie bioder. W tym celu należy położyć się na podłodze na plecach, a ręce wyprostować wzdłuż ciała. Następnie należy powoli unosić biodra do góry i je opuszczać. Bardzo ważne jest równomierne oddychanie oraz odpowiednie napinanie mięśni. Ćwiczenie to należy powtórzyć dziesięć razy.

Ćwiczenia na mięśnie dna miednicy są zalecane nie tylko kobietom borykającym się z nietrzymaniem moczu, lecz także dla zdrowym.Są one bowiem świetną formą profilaktyki, a ich regularne wykonywane pomaga uchronić przed rozwojem chorób, których następstwem jest osłabienie mięśni dna miednicy.

Redakcja mamamigotka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.